Ceo van DPD Nederland: Maak in strakke organisaties meer keuzes op je gevoel.

Eric Dietz, CEO DPD Nederland

Toen ik Eric Dietz moest fotograferen voor Squashlife magazine hoorde ik hem tussendoor veel verwijzen naar ‘gevoel’, ‘handelen op gevoel en intuïtie’. Ik verwees naar Theory U en vroeg hem: 

Hoe gaat hij met gevoel of intuïtie om in een voor mij schijnbaar zeer rationele functie en organisatie?

Hoe gaan z’n collega’s hiermee om? Is er ruimte voor in de organisatie om te handelen obv intuïtie?

Waarom zij als een van grootste pakketvervoerders van Europa nu net tijdens de opening van het spiksplinternieuwe en grootste distributiecentrum (DC) van Noord Europa een internationaal squashtoernooi willen organiseren? ‘ Hij had het gevoel dat hij het gewoon moest doen..’

Intuïtie in de organisatie: 

Video 1: Boze klant aan de lijn en ik voelde dat ik iets extras moest doen….. Je moet met gevoel keuzes maken….

Video 2: Ik maak iedere dag keuzes op gevoel…Ratio is vaak ondersteunend aan de keuze die we maken. 

Video 3: Soms keuze op gevoel die met ratio niet uit te leggen zijn. Soms moet je af durfen wachten of dingen ook verstandig uit pakken. Soms heb je keuzes die rationeel niet verstandig zijn en toch goed voelen. 

Video 4: Besluiten in het zakenleven beginnen met ratio en ook naar je gevoel luisteren.